Крунисање цара Душана

Пано 4

Монуметално дело Паје Јовановића “Крунисање цара Душана”, познато и под називом “Проглашење Душановог законика”, изложено је у Народном музеју у Београду. Композиција је величине преко двадесет квадратних метара са темом која приказује чин крунисања цара Душана у Скопљу 1346. године. Насликана је по жељи Краљевине Србије за потребе учешћа на Светској изложби у Паризу 1900. године.

Са великом студиозношћу, на слици је приказана 31 историјска личност (српски цар Душан, царица Јелена, Урош – српски краљ, српски патријарх Јоаникије, Трновски патријарх Кир Симеон бугарски, краљ Вукашин Мрњавчевић, царев шурак Оливер велики војвода, Дејан Севастократор, Кир Герман Протос Атонски (Свете Горе), Гојко Мрњавчевић (Велики Логотет), Никола Бућа – Протовестијар, Палман(ус) Теутоникус Капитанус гентис армигенс, Угљеша Мрњавчевић царски коњушар, Деспот Синиша брат цара Душана, цар Александар бугарски, Јован Кастријотић (деда Србина Скендербега), Гиуниус Дерсе (Дубровчанин, изасланик из Републике), Гиуниус Де Каличо (Дубровчанин, изасланик из Републике), Аврамбек Кефалија Сера, Манцир Ливерија (Војвода над Бером, Сером и Струмицом), Ангел Метохит, Алексије Камплакон, Прељуб “Кесар”, Орловић Гргур, Храбреновић, Балшић, Обилић-Кобилић, Облачић Раде, Андроник Кефалија Драме, Андроник Кантакузен бел Хартуларја), а визуелној реконструкцији историјског догађаја Јовановић је приступио аналитично и марљиво, покупивши податке најпре у Бечу, а затим у Венецији, Цариграду, Скопљу, Призрену и средњевековним манастирима, проучавајући средњевековне одежде, краљевске орнате и историјске личности које су том догађају могле присуствовати.

Аналитички приступ конзерватора открио је и сасвим оригинални поступак препарирања платна који нам је допунио знање о Паји Јовановићу као сликарском технологу који је вешто манипулисао материјалима како би постигао ликовне вредности према својој уметничкој замисли и жељи наручиоца – краља Милана Обреновића.